Titlul uneia dintre ultimile publicaţii ale Muzeului Ţăranului Român sună ispititor: Priveşte!. în spatele unei invitaţii atît de directe se ascunde o carte-album, o interesantă lucrare de antropologie vizuală, dedicată fraţilor Manakia şi celor două sute de fotografii din colecţia muzeului realizate de aceştia. Povestea pe care o afli din paginile scrise de Ioana Popescu, din care reţin, pentru spectaculozitatea lor, cîteva date esenţiale, e fascinantă. Aromâni originari din Avdela, Yanaki şi Milton Manakia străbat, la sfîrşitul secolului XIX şi în prima parte a secolului XX, Balcanii şi, într-o epocă a conflictelor între ţări şi etnii, surprind cu aparatul de fotografiat aspecte ale vieţii de zi cu zi, figuri de aromâni, greci, bulgari, macedoneni..., chipuri de somităţi - pe cel al sultanului Mehmed care plăteşte pentru fotografie o sumă imensă, scene din războaiele balcanice şi din cele mondiale. în 1906 primesc titlul de fotografi ai Curţii Regale de la Bu-cureşti, în acelaşi an Yanaki cumpără de la Londra camera de filmat cu numărul 300 din lume, iar Milton o filmează pe bunica Despa, născută în 1798; îşi vor deschide un cinematograf şi lor li se datorează unele dintre primele documentare etnografice ale lumii. Milton revine la fotografie după moartea lui Yanaki, primeşte de la Tito o pensie naţională pentru meritul de a fi imortalizat chipurile unor comunişti iugoslavi, surprinde în '63 imagini ale cutremurului care devastează Skopje şi, un an mai tîrziu, moare, la o dată care - ne atrage atenţia autoarea - e surprinzător de aproape de noi, dacă ţinem seama de farmecul de epocă al fotografiilor cu aromâni donate de fraţii Manakia muzeului, în 1906.
Cartea de faţă e valoroasă în primul rînd pentru că reproduce, într-o elegantă formulă, cea mai mare parte a fotografiilor din fondul Manakia al Muzeului Ţăranului Român. Sînt imagini din lumea aromânil