În nuvela sa "exemplară" Nimic altceva decît un bărbat, excelent tradusă în romîneşte de Ioana Zlotescu-Simatu, Unamuno tratează în manieră sarcastică figura bărbatului ca fiinţă dominatoare, care nu-şi arată niciodată sentimentele, dar îşi exhibă mereu puterea. Eroul nuvelei, Alejandro Gomez, este un self-made-man cu o nevastă frumoasă şi cultivată, numai bună de arătat lumii ca simbol al succesului. El reprimă timidele elanuri afective ale soţiei, cerîndu-i doar supunere absolută. Ea îl sfidează aşa cum poate, adică zvîrlindu-i în faţă, ca act de curaj, propriul ei (pretins?) adulter. Gomez îl determină însă pe presupusul complice să nege totul, aruncînd-o în perplexitate. Medicii sînt şi ei influenţaţi s-o declare nebună, astfel încît singura scăpare a nefericitei este să accepte şi să declare public adevărul lui. Şocul o îmbolnăveşte şi ea moare, scăpîndu-i de sub posesie, ceea ce-i smulge bărbatului izbucniri de dragoste nestăvilită, urmate de sinucidere, ca în melodramele romantice. Tankred Dorst a dramatizat nuvela sub titlul Fernando Krapp mi-a scris această scrisoare. A schimbat numele personajului principal, pentru a-i sublinia alteritatea faţă de ambientul cultural; a adăugat rolului eroinei nişte replici mai fără perdea; în rest, a urmat cu stricteţe linia acţiunii şi a transpus fidel dialogurile. Totuşi, datorită în bună măsură regizorului Ion Mircioagă, spectacolul teatrului "G. A. Petculescu" din Reşiţa are dimensiuni noi, atît faţă de nuvela lui Unamuno, cît şi în raport cu piesa lui Dorst. Ion Mircioagă nu mizează atît pe valoarea teatrală a transformării finale a eroului din dur în devotat, cît pe relaţiile complicate de putere dintre personaje, care tensionează întreaga desfăşurare a piesei. Familiar cu Shakespeare, Mircioagă ne face să vedem, dincolo de tragedia lui Unamuno-Dorst, comedia "îmblănzirii scorpiei". Krapp este Petrucchio luat