Cipriana Petre-Mateescu
MANIUTIU. Spectacles en
images/ Theatre Images/ Imagini de spectacol
Traducere in limba franceza: Anca Maniutiu, versiunea engleza apartine autoarei, Fundatia Antigona, Teatrul National Cluj, Idea Design &Print, Cluj, 2002, 136 p., f.p.
Cipriana Petre
Didascalia in opera lui Camil Petrescu (ca o paranteza dezolata)
Cuvint inainte de Sanda Golopentia, Idea Design &Print, Cluj, 2001, 184 p., f.p.
Carti cu teatru
In eseul din deschiderea cartii-album pe care i-o consacra regizorului Mihai Maniutiu, Cipriana Petre-Mateescu mentioneaza la un moment dat faptul ca spectacolele acestuia au fost de multe ori definite de critica teatrala romaneasca drept „profund cerebrale“ (p. 24). In aceeasi fraza e vorba si despre ceea ce trece de obicei la noi drept „opus“ gindirii creative abstracte, si anume despre „un suflu de viata autentic, irezistibil“ (Ibid.) pe care aceleasi spectacole l-ar transmite publicului.
Iata o tema importanta a intregului spatiu cultural romanesc: aceea a raporturilor dintre „vital“ si „cerebral“ in arta. Folosind si alti termeni in uz, in cauza e vechea opozitie dintre – pe de o parte – „concretete“, „plasticitate“, „sentiment“, „inspiratie“, „talent genuin“ si – de partea cealalta –„abstractiune“, „ariditate“, „rationalitate“, „facatura“, „lipsa a talentului“. Fara sa dezvolte tema, fara sageti polemice (poate doar indirecte, referinta la „critica de specialitate din Romania“ venind dupa cea la succesele lui Maniutiu „deopotriva in tara si in strainatate“ – cu sublinierile mele…), Cipriana Petre-Mateescu pune degetul pe rana: fiindca isi pastreaza inca la noi o autoritate excesiva – desi din ce in ce mai erodata – mitul anacronic al „inspiratiei“ care ar exclude elaboratia cu instrumente teoretice, al „talentului“ opus „eruditiei“, al poetului/pictorului/actorulu