- Faust &Fatboy Slim. Cu doua zile inainte ca Berlinala sa ia sfirsit, incepea cel mai mare festival din Portugalia, Fantasporto (15 februarie-4 martie). E unul dintre motivele pentru care, in acest an, a fost nevoie sa declinam invitatia de a ne petrece cinci zile la Porto (din cele 17 cit a durat festivalul), dar ne facem o datorie de onoare din a trece in revista citeva dintre cele mai reprezentative momente ale recent incheiatei editii (a 22-a).
- Fantasporto face parte, in mod evident (dupa cum ii spune numele), din mica si exclusivista familie a festivalurilor dedicate filmelor fantastice si de groaza: Sitges, San Sebastian, Bruxelles, etc. Dar, ca si acestea, lasa loc si altor sectiuni competitive care n-au nici in clin nici in mineca cu Dracula, vampiri, singe pe pereti, hobbiti si „heripotari“. Dintre ele, cele mai importante sint rezervate regizorilor tineri (New Directors’ Week) si videoclipurilor.
La categoria „fantastica“, premiile acestei editii s-au impartit intre filmul spaniol Faust 5.0 de Isidro Ortiz, Allex Olle si Carlos Padrissa (Marele Premiu, Cel mai bun actor) si cel sud-coreean Sorum de Yoon Jong Chang (Premiul special al juriului, regie si cea mai buna actrita). Adaptat dupa un roman inspirat, la rindul lui de un fapt real petrecut in urma cu citiva ani in America (20 de barbati accepta sa participe la o simulare de viata in inchisoare, dar lucrurile o iau rapid razna) si proiectat si la Berlin, pasionantul Das experiment de Olivier Hirschbiegel (Germania) a cistigat un meritoriu Premiu de scenariu. Vidocq de Pitof (Franta) a fost recompensat
(previzibil) pentru cele mai bune efecte vizuale.
La sectiunea New Directors’ Week, proaspatul „Urs de Aur“ de la Berlin, Bloody Sunday de Paul Greengrassm, a obtinut Marele Premiu, in vreme ce austriacul Hundstage de Ulrich Seidl – Premiul special al juriului. Am fi pref