De la sfîrşitul anului 1997 Asociaţia Română de Istorie a Religiilor publică, cu unele decalaje ale căror cauze sînt uşor de înţeles, o revistă extrem de interesantă, singura de acest fel de la noi - Archaeus, mult prea puţin discutată, deşi studiile pe care le propune, docte analize ale unor subiecte de detaliu ale istoriei religiilor, ar merita comentarii foarte atente. Dacă primele numere din Archaeus, cu apariţie semestrială, reuneau doar articole scrise în limba română, de ceva vreme revista, devenită trimestrială, apare într-o ţinută internaţională, cu studii în franceză şi engleză. Se pare că proiectele Asociaţiei Române de Istorie a Religiilor iau tot mai multă amploare. O nouă revistă, Studia Asiatica, a fost lansată, iar ultimul număr din Archaeus, tomul V/2001 - fasciculele 3-4, anunţă pregătirea unei bibliografii generale a istoriei religiilor în România, proiect exhaustiv, dificil, ce ar urma să acopere intervalul cuprins între 1797 şi 1997.
Ceva mai redus ca număr de pagini în comparaţie cu apariţiile anterioare, acest ultim număr din Archaeus rămîne la fel de substanţial şi de interesant: Eugen Ciurtin nu-şi dezminte pasiunea pentru studiile orientale, Andrei Oişteanu interesul pentru imaginea evreului în culturile est-europene; li se adaugă o contribuţie străină, un studiu semnat de Augustine M. Casiday de la universitatea din Durham. Revista include şi cea de-a doua parte a analizei lui Marius Lazurca despre credinţe şi viziuni eschatologice din perioada paleocreştină. Sub îngrijirea Mihaelei Timuş şi a lui Eugen Ciurtin, publicarea corespondenţei inedite, din care s-au păstrat 74 de scrisori, dintre Eliade şi Stig Wikander a ajuns la cea de-a treia parte.
Primul studiu din revistă - La myhtologie asiatique et la légende africaine du Prêtre Jean - porneşte în căutarea regatului paradisiac al Părintelui Ioan, plasat echivoc începîn