Andrei Codrescu, "Casanova în Boemia" Casanova nu a fost un Don Juan. Andrei Codrescu se desparte, încă din prefaţa la romanul sau "Casanova în Boemia" recent publicat în SUA de Free Press, de imaginea legendarului aventurier, cum îl ridiculiza Fellini în filmul său. Cartea lui Codrescu, bazată pe o solidă documentare pe care şi-a făcut-o în timpul petrecut ca profesor la Praga şi Viena, reformulează mitul lui Casanova din perspectiva istoriei literare şi a mişcării de idei europene din secolul al XVIII-lea. Andrei Codrescu îi redă lui Giacomo Casanova efervescenţa culturală, vizionarismul, deschiderea către arte, literatură şi filosofie, prezentîndu-l mai degrabă în posturile lui intelectuale, de interlocutor al lui Voltaire şi Rousseau, colaboratorul lui Mozart la Don Giovanni, precusor al lui Jules Verne în romanul fantastic publicat în mai multe volume, autor de piese de teatru jucate pe mari scene europene, traducător în franceză al clasicilor italieni, un spirit iluminist care a fost mereu înaintea timpului său în gîndire şi acţiune.
Andrei Codrescu scrie poate cea mai bună carte a sa, creează un personaj cinematografic, cu un dialog savuros, profunzimi, sensibilităţi, cu o anume tandreţe bine cenzurată de umor, ironie, extravaganţă şi magic. Deşi autorul îl face să rămînă în timpul său, Casanova îşi strecoară mereu cîte un deget afară, sparge secole, tipare, prejudecăţi, mentalităţi, convenienţe şi trăieşte mereu liber, sclav doar al iubirii căreia îi găseşte sinonime, traduceri imposibile, prelungiri fantastice. Romanul a fost lansat în mai multe oraşe din Statele Unite şi recent la New York, la Centrul Cultural Român, unde un public românesc şi american numeros l-a putut întîlni pe Andrei Codrescu, auzi citind fragmente din captivantul său "Casanova", răspunzînd întrebărilor, cînd în română, cînd în engleză, cu acel inconfundabil accent care de