- Diverse - nr. 68 / 6 Aprilie, 2002 De mult suntem intrati in secolul vitezei. A celei cosmice, cu nebanuitele ei posibilitati de penetrare in univers. Dar, viteza a inceput de la un "melc" numit automobil. Altfel spus, de la mersul pe roti. O istorie interesanta, cu ale ei neprevazuturi si, evident, necunoscute, istorie care a insemnat o lunga zbatere pentru "Caii putere", pentru glorie izvorata din ingeniozitate omeneasca. Ce mai, hai pe roti, intr-o istorie inceputa cu 233 de ani in urma. 1769. Francezului Nicolas Joseph Cugnot ii "pica fisa" si monteaza un motor cu aburi unui vagon cu trei roti. Doi cilindri i-au fost suficienti pentru a-l urni din loc si a-l duce la 5 kilometri pe ora. La fiecare 20 de minute, oprirea era absolut obligatorie, pentru reincarcarea cu aburi. Evident, "inventia" trebuia sa fie probata in fata publicului, lucru de altfel intamplat, dar terminat intr-un zid. Ce sa-i faci, asta e, fiecare inceput cu sfarsitul lui. Cugnot nu renunta, insa, si mai construieste un otomobil pentru nevoile armatei, propunandu-l la transportat de tunuri. Sa fi fost prima relatie intre civili si militari in domeniu? Nu prea stim. Stim insa ca noua masina a lui Cugnot s-a rasturnat, el fiind arestat pentru ca a periclitat siguranta publica. Apoi, de la 1769 pana la 1827, vorbe, vorbe, cum ca… Leonardo da Vinci a inventat diferentialul, mecanism asemanator datand si din anul '87 i.Ch; ca germanul Rudolph Ackerman a creat un sistem ce a revolutionat virarea calestilor; ca francezul Onesime Pecquere recunoaste (fara falsa modestie) ca el este inventatorul diferentialului; ca germanul Nikolaus Otto a creat primul motor cu combustie interna, in patru timpi, si ca, in 1678, savantul olandez Huygens a proiectat un motor care trebuia sa functioneze cu praf de pusca. Motorul nu a fost niciodata pus in opera, asa ca a ramas in faza de idee. Iata, asadar, stimati c