Inlesnirile la plata se vor acorda pe baza unui punctaj rezultat din analiza unor criterii de performanta economico-financiara si de disciplina fiscala. Si va face obiectul unei conventii incheiate intre debitori (rau-platnicii) si creditori (respectiv Ministerul de Finante pentru impozite si taxe si Casele de asigurari, in cazul restantelor la sistemele de asigurari, de pensii, de sanatate, de ajutor de somaj). Esalonarile pot fi acordate pentru o perioada de cel mult 5 ani, cu un termen de gratie de cel mult 6 luni. De subliniat ca, pentru datoriile restante la 31 decembrie 2001, pot fi acordate reesalonari sau scutiri la plata pentru orice societate, indiferent de forma de proprietate si modul de organizare. Sub un anumit punctaj, nu se poate beneficia, in principiu, de esalonari sau scutiri, desi, daca agentul economic este considerat de importanta, poate primi un "bonus" de puncte suficient pentru a intra in carti ("bonus" prevazut de fapt pentru mamutii industriali de stat, care altminteri n-ar fi eligibili in nici un fel pentru inlesnirile prevazute in punctaj).
Un act normativ care reglementeaza esalonari sau scutiri la plata datoriilor ajunge sa poata fi denumit "de recuperare" a arieratelor bugetare doar in masura in care, asa cum fac guvernantii romani, se considera ca banii neincasati de la rau-platnici nu mai pot fi vazuti vreodata si ca, daca rau-platnicilor cu pricina li se vor acorda anumite inlesniri, acestia, pe de o parte, vor mai da si ei macar ceva din ceea ce aveau de dat si, pe de alta parte, vor plati la timp si integral ce au de dat de aici incolo. Toate acestea sunt insa biete povesti. Cu unele exceptii, cine n-a platit pana acum nu o sa plateasca nici de acum incolo, mai ales daca este vreo intreprindere de stat care stie prea bine ca patronul, adica statul, nu-i va face nimic. Cu atat mai mult, cu cat cea mai mare parte a rau-p