Cei care l-au vazut pe realizatorul filmului Triunghiul mortii, Sergiu Nicolaescu, la sedintele Comisiei pentru Cultura a Camerei Deputatilor din 13 si 20 martie crt., cine l-a urmarit cum tinea strins in miini, tot asezind imperios, ritualic, pe masa parlamentara, mapa cu proiectul de lege al carui titular se declara; cine l-a auzit totodata glasuind; cei favorizati de soarta a fi prins aceasta imagine audiovizuala in direct, la fata locului, n-au putut sa nu-si dea seama cit de circumspect masurate au fost definitiile prin care binefacatorul lui S. Nicolaescu, scenaristul de o anumita clasa Titus Popovici, l-a fixat pe regizor in chinuita istorie a filmului romanesc: „ignoranta si snobism schiop“, „incultura si prost-gust“, „tupeu, sfertodoctism si o neinfrinata chemare spre kitsch“. Formularile mai radicale, din textele publicate si din corespondenta scriitorului, par sa includa o compasiune aproape tandra, cu circumstante atenuante: „o cronica mitomanie“, „sarman paranoic minor“.
Supravietuindu-i binefacatorului sau si ajungind sa colaboreze cu C.V. Tudor ca scenarist la Triunghiul mortii (film in care Ecaterina Teodoroiu apare in chip de fantoma pe front intru imbarbatarea ostasilor), S.N. a depasit cu mult in pragul noului secol definitiile de mai sus. Cum sa fie „sarman“ si „minor“ el, care a obtinut votul pare-se unanim al Senatului pentru un text sustras altora, text pe care a reusit sa-si suprapuna numele, iar acum vine in triumf la Camera Deputatilor, cu sprijinul in scris al culturnicului Mihnea Gheorghiu de la Uniunea Cineastilor, insotit de intreg staff-ul 100% pedeserist al „Centrului National al Cinematografiei“ augmentat cu citeva aparitii extraordinare, ca autorul total al filmului de gang Sexy Harem Ada-Kaleh (vezi numarul 109 din Observator cultural)?! Este kitsch, dar e magnific! Cum sa fie „minor“ cel care se prezenta nu demult la u