Manifestările care parazitează literatura par a fi depăşit în importanţă trunchiul pe care-l acoperă luxurianta lor proliferare. În pofida vocilor care deplîng această evoluţie sau care, dimpotrivă, o salută (subliniind şi avantajele unei noi mezalianţe reductibile la formula "literatură şi circ"), bilanţul manifestărilor de acest fel rămîne, în linii mari, pozitiv. Afirmaţia vizează şi cele două evenimente "cărturăreşti" care au marcat în această primăvară viaţa culturală în Germania: Festivalul literar lit. cologne, aflat la a doua sa ediţie, găzduit de metropola renană Köln şi, desigur, Salonul de carte din saxona Lipscă, denumit "Leipzig citeşte"...
Dacă organizatorii manifestării coloneze, încurajaţi de succesul de anul trecut al festivalului literar, au invocat acum cu îndrăzneală pretenţia de a acredita pe malurile Rinului "un Bayreuth al literaturii", Salonul de la Leipzig, prin tradiţia ilustră pe care o are, s-a putut dispensa de orice eforturi de redefinire fără a renunţa însă la unele ambiţii...
Vrînd-nevrînd, lit. cologne a constituit în flancul vestic al Germaniei o uvertură la salonul din estul republicii, chiar dacă celebrităţile care au atras publicul şi într-o parte şi în cealaltă a republicii federale au fost, în bună parte, diferite.
Poate tocmai fiindcă, spre deosebire de starurile de cinema, sau muzică uşoară, scriitorii celebri nu sînt, în general, nici foarte tineri, nici foarte seducători, organizatorii show-urilor de la Köln şi de la Leipzig au căutat formule care să compenseze aceste "carenţe".
La Gala finală a Festivalului lit. cologne, biletele fuseseră demult epuizate. Spectacolul a avut loc în sala filarmonicii, cu o capacitate de circa 2000 de locuri. Pe scenă, mult aşteptatele vedete literare nu au poposit decît vreo 15 minute. În rest, actriţe şi actori, formaţii muzicale şi un moderator alert au într