Intr-un amfiteatru devenit neincapator al Facultatii de Litere din Cluj a avut loc, pe 16 aprilie 2002, deschiderea oficiala a Centrului de Cercetare a Imaginarului. Festivitatea s-a bucurat de prezenta reputatului profesor francez Jean-Jacques Wunenburger, director al Institutului „Gaston Bachelard“ de cercetare a imaginarului si rationalitatii (cu sediul la Dijon) si, totodata, responsabil al relatiilor dintre diferitele centre de cercetare a imaginarului din intreaga lume.
Departe de a fi un simplu act mimetic al acestor institutii similare, Centrul se revendica, inainte de toate, de la faptul ca imaginea a capatat in lumea postmoderna un statut privilegiat. „Imaginea are niste deschideri nebanuite“, a afirmat Mircea Muthu in cuvintul sau, iar Andrei Marga a recunoscut ca „realitatea simbolica a imaginii e mai puternica decit s-a remarcat in analizele clasice“, de aceea dezvoltarea cercetarilor in acest domeniu de o ampla universalitate a devenit evidenta. Corin Braga – fondatorul si directorul noului Centru – a subliniat existenta a doua directii majore de cercetare: imaginarul social si imaginarul oniric (cultural). Contactele dintre oameni in lumea de astazi (in „satul global“) sint in mare parte contacte indirecte, a afirmat el, realizate prin intermediul imaginilor mass-media. Dar aceste imagini, departe de a fi pur perceptive, sint imagini construite, mediate, a caror forta de seductie poate angaja pericole de ordin etic si social, fiindca „imaginile ne pot manipula si deforma“, fapt ce reclama necesitatea studierii mecanismelor de prelucrare a imaginii. La aceasta se adauga si nevoia de intelegere a imaginilor simbolice aflate in zona fantasticului, in zona cosmarului nocturn, imagini nu de putine ori arhetipale, generatoare de utopii paradisiace sau de fantasme terifiante. Despre aceeasi datorie etica a intelegerii puterii imaginilor a vorbit