Monica GHET
Obraznicii intirziate
Editura Paralela 45, Colectia „Deschideri“, Seria „Eseuri“, 2002, Pitesti -Bucuresti-Brasov-Cluj-Napoca, 204 p., f.p.
O culegere de cronici, intr-adevar inconformiste, de o evidenta personalitate si la un alt nivel de cultura decit cel obisnuit, publica, recent, Monica Ghet. „Inconformism“ si de continut si de orientare si de stil. Nu sint curente, mai intii, cronicile cinematografice, unele inainte de 1988, care – spre meritul autoarei – „rezista“. Multe au o adresa ideologica directa si, mai ales, ele exprima nostalgia unui alt univers social, moral si estetic. Pe scurt: unul liber. Spirit independent, Monica Ghet face figura singulara, poate, in primul rind si printr-o alta formatie culturala, ereditate tip „Europa Centrala“ (ascendenta bucovineana), dublata de studii specializate serioase, de anglistica si germanistica.
De unde un alt sistem de referinte decit cel curent (in special francez), in background ideologic neasteptat, de tip liberal, o tendinta de a-si converti textele in idei generale, mai toate cu bataie lunga. Autoarea scrie limpede, patrunzator. Are placerea analizei si a concluziilor bine documentate si argumentate. Regretam doar – amical vorbind – ca nu a gasit inca ragazul unei constructii, unei sinteze personale, organizate. Caci este o mare deosebire intre unele cronici, sa le spunem „literare“, lungi, apoase, redudante, prolixe, din unele saptaminale, pe pagini intregi, in doua-trei parti (dupa noi ilizibile) si aceste cronici scrise strins, nervos, bine orientate ideologic, cu o alta scara de valori decit a multor redactii.
„Inconformismul critic“, daca-l putem numi astfel, incepe cu un amplu capitol cinematografic (aproape jumatate din carte). Atente si chiar minutioase analize de filme sovietice, germane, maghiare, suedeze si, bine inteles, americane si rom