Textul de mai jos a fost scris pentru catalogul Expoziţiei Gherasim, Mitroi, Dup, expoziţie organizată la Mogoşoaia de către Centrul de Cultură Palatele Brâncoveneşti de la porţile Bucureştiului. Această acţiune face parte dintr-un proiect mai amplu, iniţiat de criticul şi istoricul de artă Doina Mândru, directorul Centrului, iar expoziţia propriu-zisă constituie începutul unui şir de manifestări cu o structură asemănătoare. Adică de evenimente construite pe schema expozant/invitaţi, indiferent dacă expozantul îşi invită colegii, îşi invită discipolii sau îşi invită maeştrii. (P.Ş.)
Să facem o expoziţie la Mogoşoaia, o acţiune specială, în care Marin Gherasim îi va avea ca invitaţi pe Florin Mitroi şi pe Darie Dup, ai vrea să participi şi să scrii ceva pentru Catalog, mă întreabă Doina Mândru, prin telefon, în timp ce eu mă plimb pe străzile, nefiresc însorite în plină iarnă, ale oraşului Râmnicu-Vâlcea. Tema este sacrificiul, jertfa, Marin a ales-o, îmi mai spune ea, da, îmi confirmă şi Marin Gherasim, în atelierul său din Pangratti, cîteva luni mai tîrziu, în timp ce aliniază lucrările pe lîngă pereţi, locul sugerează şi chiar impune această tematică; jertfa lui Brâncoveanu, renunţarea la sine, şi chiar jertfa nemijlocită a artistului, uite, cam astea ar fi temele mari, Heruvimi, Jilţuri, Porţi, Veşminte, cîmpuri de cruci născute la intersecţia liniilor, a tuşelor şi a gesturilor, cele care semnifică ideea de sacrificiu, ideea individuală, istorică şi mistică (,,Pentru realizarea propriei sale construcţii lăuntrice, decupez eu un citat dintr-un text mai vechi, Marin Gherasim şi-a sacrificat numeroase tentaţii şi şi-a abandonat multe miraje. în planul imediat al viziunii, el a abandonat simbolismul pentru a recupera simbolicul, a părăsit o lume convulsivă, patetică şi în permanentă stare de combustie pentru a-şi dobîndi echilibrul în