O Zone friendly. Iaşi. Reconfigurări literare - încă o antologie pe piaţa literară românească. Nimic nou. Este cunoscută febra postdecembristă a "găştilor" literare. Antologia a însemnat după 1990 o formă de rezistenţă a literaturii noi sau chiar o formă de critică literară, de recuperare a unor autori, a unor "generaţii". Spun "gaşcă" şi "rezistenţă" pentru că realmente avem de-a face cu o întoarcere la stadiul grupului organizat, o modalitate extrem de eficientă de a ataca nucleul dur dintr-un cîmp literar.
Anul 1990 a însemnat de altfel trezirea literaturii române extrem-contemporane în faţa unui canon rigid care necesita un asemenea tip de atac organizat. Listele de autori se dovedesc eficiente în astfel de cazuri. însă discuţia nu poate rămîne la nivelul unei polemici de tipul "sînt sau nu pe listă". Glumind, acest mod de a vedea lucrurile aduce puţin cu listele care se făceau la cozile pentru carne sau lapte, în alte vremuri. Nu conta foarte mult "ce se dădea", important era să fii pe listă, la coadă. Cuprinsul unei cărţi ajunge să fie citit cu mai mare interes decît conţinutul. în mod normal, fiecare listă canonică intră într-o luptă liberă cu alte şi alte "pomelnice".
Antologiile de după '90 au propus mai ales grupuri sau generaţii. Au fost antologii care au funcţionat după clasice criterii estetice. Au fost şi antologii tematice. în această efervescenţă antologatoare, un semn de oboseală a genului, de coborîre a lui în underground pare să fie antologia zonală. Spre o astfel de antologie s-a orientat O. Nimigean, în cazul de faţă.
Nu este însă o simplă culegere de poeţi locali, uniţi doar de hazardul geografic. Cei antologaţi aici sînt ieşeni şi moldoveni atipici, sînt oameni care vor să spargă clişeele şi prejudecăţile care intervin cînd trebuie să definim Iaşiul - un oraş calm, cuib al tradiţionalismului aproape agresiv. Gestul an