Dupa 30 iunie riscati sa ramineti fara firma
Proprietarii firmelor infiintate inainte de intrarea in vigoare a Ordonantei de Urgenta nr. 76/2001, adica 30 iunie 2001, trebuie sa obtina de la Biroul Unic un nou document - certificatul de inregistrare - care contine si un nou cod unic. Acesta inlocuieste doua documente valabile pina acum: certificatul de inmatriculare si certificatul de inregistrare fiscala. Dupa expirarea termenului-limita, care, potrivit oficialilor Biroului Unic, este 30 iunie, certificatul de inmatriculare si cel de inregistrare fiscala nu mai sint valabile, iar firma in cauza nu mai poate functiona. ?Practic, societatea nu mai exista, si pentru a-si continua activitatea comerciala trebuie constituita o alta firma?, atentioneaza avocata Otilia Tapalaga, specializata in proprietati comerciale. Ordonanta arata ca Biroul Unic trebuie sa-i elibereze proprietarului noul document in maximum 20 de zile de la data la care solicitantul a depus cererea pentru preschimbare.
Avizele si autorizatiile, cosmarul patronilor
Ca sa obtina noile documente, proprietarul firmei trebuie sa alcatuiasca un dosar care cuprinde vechile acte ale societatii, o serie de avize sau autorizatii si citeva formulare. Acestea din urma se gasesc la ghiseul numit ?Informare Initiala?. Problema apare insa la avize si autorizatii. Cine alearga sa le obtina si cine scoate din buzunar banii sa le plateasca. Intr-un raspuns oficial trimis redactiei noastre, directorul Biroului Unic Bucuresti, Luiza Grigorescu, afirma: ?Procedura de preschimbare este gratuita, cu exceptia anumitor situatii?. Cind am citit ?exceptiile?, am constatat ca pentru mai toate avizele importante proprietarul firmei trebuie sa depuna la Biroul Unic un brat de documente si sa scoata din buzunar bani pentru fiecare din institutiile care elibereaza aceste avize (de exemplu, avizul