Ion ISTRATE
Primul Occident. Inceputurile poeziei si teatrului in cultura romana
Editura Paralela 45, Colectia „Deschideri“, Seria „Critica si istorie literara“, Pitesti-Bucuresti-Brasov-Cluj-Napoca, 2001, 154 p., f.p.
Istoricul literar ardelean Ion Istrate a publicat in 1982, la Editura Minerva, o deloc neglijabila (desi nu intru totul originala!) sinteza a carei miza se arata a fi configurarea unui pattern cultural/identitar romanesc. Este vorba despre Barocul literar romanesc, lucrare sistematica, riguroasa, echilibrata, structurata de o retorica a claritatii si a conciziei, tinzind in masura posibilului, spre epuizarea subiectului. Cartea se axeaza pe o tematica a „intemeierii“, a „radacinilor“ a „influentelor“, a dezvoltarii culturale organice, altel spus, a definirii identitatii culturale romanesti in raport cu dihotomii precum Orient – Occident, traditie – modernitate.
Pentru Ion Istrate, aceasta problematica s-a dovedit suficient de incitanta spre a forma nucleul unei alte carti aparute anul trecut la Editura Paralela 45: Primul Occident. Inceputurile poeziei si teatrului in cultura romana – un studiu de literatura comparata nu foarte intins, construit din cinci mici eseuri. Primul si ultimul, simetrice, au un caracter sintetic si, din cind in cind, polemic, vizind indetificarea unui incipit al culturii moderne la noi, stabilirea momentului si a felului in care a inceput sa se exercite influenta occidentala asupra culturii romane. In acest context, sint readuse in discutie „clisee“ teoretice precum formula lui Iorga „Bizant dupa Bizant“ (careia autorul cartii in discutie ii atribuie sensul de preluare a „lectiei bizantine“, pe de o parte prin autohtonizarea culturii bizantine, pe de alta parte prin inglobarea ei in paradigma culturala occidentala), sincronismul lovinescian ori conceptia lui G. Calinescu privind occidental