Un laborios rechizitoriu in forma de studiu istoric si filosofic de factura universitara este de fapt masiva carte despre Cioran, Eliade si Ionesco publicata de Alexandra Laignel-Lavastine*, cercetatoare franceza specializata in istoria politica si culturala a fostei Europe de Est, a Romaniei in special.
Desi autoarea precizeaza in repetate randuri ca nu a avut intentie inchizitoriala si ca a dorit sa evite logica procesului, a istoriei-tribunal, atitudinea sa este fundamental una de procuror. Trebuie arsi Mircea Eliade sau Emil Cioran?, se intreaba Alexandra Laignel-Lavastine in ultimul capitol, pentru a raspunde ca nu asta e propunerea sa, adaugand insa imediat ca revine cititorului sa decida (Au lecteur den disposer). In termeni de tribunal real, juratilor. Asa cum acestia, odata dosarul prezentat, urmeaza sa delibereze si sa pronunte sentinta, si cititorul acestei carti-ancheta va hotari, el, daca trebuie arsi Mircea Eliade sau Emil Cioran ori nu. Cititorul, fiindca suntem in cultura si nu la tribunal, intelectuali si nu politisti, anchetatori sau magistrati, desigur. Cronicile aparute in publicatii franceze evita de altfel rareori termenul ancheta, cateodata insotit si de calificativul nemiloasa (cronica din Le Nouvel Observateur), ba chiar facandu-se neasteptate apropieri ale cartii de un gen in principiu neavand nimic in comun cu o cercetare academica (Niciodata razboiul ideilor nu fu mai aproape de romanul politist, in Le Point). Sub impresia dezvaluirilor anchetei, un cronicar nu ezita sa vorbeasca despre prabusire, Prabusirea imperiilor romanesti (in Libération), iar un altul despre retusarea statuilor altadata de marmura (Le Point), acum, se deduce, confectionate din ceva mai putin pretios, de nu chiar demolate, fiindca retusarea unei statui prin schimbarea materialului implica oarecum obligatoriu distrugerea cele