Margaret ATWOOD
The Blind Assassin
New York, Anchor Books, 2001,
522 p., $14
In cazul unei scriitoare precum M. Atwood nu sintem fortati sa traim nici din amintiri si nici din previziuni. Dovada cea mai concludenta o reprezinta publicarea ultimului roman al prozatoarei, The Blind Assassin, cu siguranta cea mai elaborata creatie a autoarei pina in prezent.
Exista, in traditia culturala americana, o scoala literara care se numeste Southern Gothic. Denumirea ii este atribuita lui Ellen Glasgow, care ar fi utilizat-o prima data in 1936 pentru a se referi la ceea ce se contura pe atunci drept o noua tendinta in proza Sudului, cultivata indeosebi de autori ca Erskine Caldwell si William Faulkner. In timp, termenul a prins si a facut cariera, impunindu-se ca stil aparte prin opera lui Flannery O’Connor, Truman Capote, William Faulkner, Tennessee Williams si Carson McCullers.
In context, formula este aproape pleonastica daca ne gindim ca Sudul american este prin excelenta gotic, atit arhitectural, cit si ideologic: o lume aparte, anacronica, dar nu si anistorica, obtuza la schimbare, dar nu mai putin alterata, exclusivista, si tocmai de aceea atragatoare, suficienta siesi, dar si fragila, profund religioasa, dar si impregnata de viciu, neverosimila si totusi reala, niciodata insa lipsita de un anumit farmec intrinsec, dat de manierismul lingvistic si atitudinal, de amestecul bizar intre opulenta si putreziciune, de conservarea lucida a unor practici culturale apartinind unor vremuri apuse.
Southern Ontario Gothic reprezinta echivalentul canadian al goticului american. Sintagma ii apartine criticului Michael Hurley, care, prin simpla intercalare a unui toponim in deja consacrata formula, a fost primul care a observat similitudinile de mentalitate dintre cele doua regiuni, incetatenind termenul, la rindul sau, in mediile