Tudor TOPA
Incercarea scriitorului
Editia a II-a, revazuta de autor, ingrijita de Ruxandra Mihaila, Editura Paralela 45, Colectia „Scoala de la Tirgoviste“, 2001, 261 p., f.p.
La mai bine de un deceniu si jumatate de la aparitie, reeditarea cartii lui Tudor Topa, reprezinta, fara indoiala, pentru iubitorii de literatura romana contemporana un eveniment, iar pentru criticii mai tineri o provocare, sau, in tot cazul un foarte bun prilej de a-si „incerca“ puterile, fiindca nu este deloc usor sa discuti o carte despre care s-a scris deja mult, si adesea foarte bine (Dosarul receptarii care acompaniaza prezenta editie, poate sta marturie in acest sens). Daca pare ca de la sine inteles ca, in privinta evaluarii strict estetice, foarte multe lucruri noi nu ar mai fi de adus, nu este mai putin adevarat ca si contextul are, in chestiuni de felul acesta, un cuvint greu de spus.
Asa cum se intimpla adesea (si in special intr-o literatura ca a noastra, supusa presiunii factorilor extraliterari), subtile deplasari de accent s-au produs si in receptarea literaturii „tirgovistenilor“. Interesul cititorilor – din ce in ce mai evident in ultimii ani – pentru scrierile unor Radu Petrescu, Costache Olareanu, Mircea Horia Simionescu sau Tudor Topa, reprezinta nu numai o recunoastere fireasca a calitatilor lor literare, ci si o la fel de fireasca revansa a literaturii in fata istoriei (inclusiv a celei literare). Intelegerea lor, echivalenta cu un juramint, de a nu publica nimic pina la virsta de patruzeci de ani, pe care, fara exceptie, scriitorii „tirgovisteni“ au respectat-o, faptul ca au recurs la una dintre cele mai nobile strategii aflate la indemina scriitorului sub dictatura („anahoreaza“ culturala) s.a.m.d., sint amanunte ce cu greu ar putea fi ignorate chiar si intr-o discutie, cit se poate de tehnica, despre manierismul estetizant sau expe