Mircea CARTARESCU
Jurnal
Editura Humanitas, Colectia „Memorii, Jurnale, Convorbiri“, Bucuresti, 2001, 480 p., f.p.
Nicolae MANOLESCU
Literatura romana postbelica. Lista lui Manolescu. Vol. I, Poezia, Vol. II, Proza. Teatrul, Vol. III, Critica. Eseul
Editura Aula, Colectia „Canon“, Brasov, 2001, 430 p., 350 p., 446 p., f.p.
Adriana BITTEL
Intilnire la Paris
Unsprezece povestiri
Editura Compania, Colectia „Contemporani“, Bucuresti, 2001, f.p.
Emil Paraschivoiu
Cine ma trece strada?
Editura Paralela 45, Colectia „Scena“, Bucuresti-Pitesti-Brasov-Cluj, 2001, 148 p., f.p.
Literatura de performanta
Despre Jurnalul lui Mircea Cartarescu am mai scris, la putin timp dupa aparitie. Cartea nu a fost scutita de contestari, dar a sfirsit prin a se impune ca o evidenta. Ca jurnal scris si publicat dupa 1989, ea este simultan un spectacol si o aventura a constructiei de sine, o imagine a tenacitatii afirmarii unui mare scriitor in viltoarea unor timpuri putin favorabile cultivarii meditatiei si scrisului. Nu cred ca exageram vorbind, in acest sens, despre o scriere exemplara. Cind atitia alti autori s-au risipit in activitati lucrative, Cartarescu a mers „in raspar, catre interior“, optind pentru scris ca profesie si ca act esential de autocunoastere, un travaliu in acelasi timp ascetic si ero(t)ic. „Vizionarul pozitivist“ a reusit sa-si asume conditia postmoderna ca pe o sansa, stimulindu-si, in epuizante exercitii spirituale, experienta interioara si vocatia narcisica, dar construindu-si/managerizindu-si „americaneste“ identitatea publica de scriitor profesionist. Jurnalul nu e atit unul „de creatie“ cit de autocreatie, inregistrind metamorfoza omizii (poetului) in fluture (romancier).
Desi nu toate straturile personalitatii scoase la lumina in acest jurnal sint