In legislatura pe care o traversam, strategiile guvernamentale de gestionare a domeniului cultural avanseaza in mod bizar spre un etatism dezlantuit. Bizar – pentru ca, politic si economic, Romania evolueaza in alta directie, si anume catre standardele liberale ale Uniunii Europene: sectorul privat creste continuu, s-a inviorat si Bursa de Valori Bucuresti, se vind in ritm alert hotelurile de la munte si de la mare, vine la rind Banca Comerciala Romana – BCR, cea mai mare de la noi etc. etc. Negocierile cu Bruxelles-ul se desfasoara in aceeasi directie a liberalizarii societatii romanesti cu sprijin european. Nu inseamna ca pe ici, pe colo, uneori si prin parti cam esentiale, nu s-au vazut tendinte ale guvernantilor de a mentine sau chiar de a spori controlul asupra anumitor operatiuni, de a impune subordonarea politica a economiei, de a favoriza monopolurile de stat in materie de utilitati s.a.m.d. Pe ansamblu insa, miza pe integrarea euro-atlantica e limpede asumata, ca si – in consecinta – optiunea pentru modelul societatii liberale.
Intre timp, ce se intimpla in cultura? In cea – adica – „de stat“ (cum i-am spus constatind cu alt prilej fenomenul). Ce face Ministerul de resort? Bine mersi – si… imparte premii de stat in dreapta si in stinga, in cadrul unor jenante gale de decernare. Cu ocazia celor acordate pentru anul teatral trecut, cu doar citeva zile inaintea traditionalei Gale a Premiilor Uniunii Teatrale din Romania – UNITER, protestele profesionistilor din domeniu si ale lumii culturale in ansamblu au fost vehemente. Citeva cunoscute personalitati ale scenei au refuzat distinctiile, denuntind ideea aberanta a unor bonificari artistice decise de capii administrativi, fara jurii de specialitate, ca pe vremuri, cind chiar au existat in Romania stalinista a anilor ’50 „Premii de Stat“.
Netulburat, Ministerul si-a continuat initiativa