Cecilia CARAGEA
Dialog cu Stelian Tanase
Editura Dacia, Colectia „Charisma“, Cluj-Napoca, 2002, 104 p., f.p.
Aparitia acestei carti de mici dimensiuni coincide cu publicarea volumului lui Stelian Tanase Acasa se vorbeste in soapta si cu interviul luat aceluiasi in nr. 121 al Observatorului cultural. Fiecare din cele trei manifestari ale lui Stelian Tanase reprezinta, identificind doar unul din punctele lor comune, o incursiune in viata sa si in viata societatii romanesti de dinainte de 1989.
Volumul de dialog se deschide cu o evocare plastica a copilariei petrecute in Bucurestiul rural, desfiintat, ca si cel burghez, in mare parte in timpul comunismului: „Traiam la marginea orasului, in mijlocul gradinilor de zarzavat din acea zona. Aceste locuri, mai degraba rurale decit urbane, au fost distruse. [...] Noi spuneam ca mergeam in oras, deoarece, desi traiam in oras, traiam dupa niste ritualuri aproape rurale. Se bea must, se taia porcul de Craciun.“ De altfel, Stelian Tanase, atasat foarte mult de oras, marturiseste ca si-ar dori sa scrie un roman care sa se intinda pe mai multe generatii si care sa fie de fapt istoria Bucures-tiului...
O sectiune importanta a cartii este destinata discutiei pe marginea statutului pe care Stelian Tanase l-a avut inainte de 1989 si a istoriei de dupa, cind a fost foarte implicat in viata cetatii prin fondarea GDS, a revistei 22, intrarea in Parlament alaturi de Partidul Alianta Civica sau sustinerea lui Emil Constantinescu in vederea alegerilor din 1996. Nu a putut sa-si publice doua dintre romanele sale, fiindca nu a dorit sa faca nici un fel de concesie: dupa cum se stie, cenzura taia fragmente, uneori de mari dimensiuni, din manuscrisul trimis de scriitor. De altfel, un astfel de manuscris a determinat inceputul filarii lui Stelian Tanase: „Cind romanul meu Playback a fost respins de cen