convorbire cu Dan Matei AGATHON, ministrul Turismului
Aţi introdus un nou stil de abordare a turismului în România. Care-i filosofia lui şi ce programe de perspectivă permite aceasta? Eu cred că trebuie stabilite priorităţi, programe naţionale, pe care să concentrezi efortul de inteligenţă, efortul financiar, efortul de creativitate. Şi cred că numai aşa, cu răbdare, pentru că minuni peste noapte nu se vor face, cu strategii moderne, cu idei novatoare, originale, poţi să rezişti într-o fostă competiţie, care acum s-a transformat într-un război comercial, războiul turismului. După 11 septembrie a apărut acest nou război comercial. Priorităţile sînt legate de programele naţionale de dezvoltare a turismului. Acestea sînt: dezvoltarea turistică a zonei Sighişoara, cu Dracula Park; Bucovina de aur, care include întreaga zonă de nord a ţării, pentru turismul cultural, istoric, religios; Superschi în Carpaţi, un program vital pentru turismul de iarnă, care urmăreşte modernizarea domeniului de schi, începînd de la Azuga şi terminînd cu Poiana Braşov; Croazieră pe Dunăre, în care 15.000 de turişti străini, în special din SUA, Canada, Germania, dar şi ţările Americii latine reiau croazierele pe Dunăre cu 5 porturi dunărene şi punct terminus zona Constanţa, respectiv Murfatlar. Acestea sînt programele pentru anul în curs. Anul viitor se prefigurează un program "România, ţara vinurilor", o campanie agresivă pe zonele viticole, dar cu atracţiile turistice de acolo; un program la care am început să lucrăm de o săptămînă, programul Q, de creştere a calităţii serviciilor; şi un program pentru turismul balnear, căruia nu i-am găsit încă un nume care să placă; puţini ştiu că România este singura ţară din Europa care are peste 200 de staţiuni balneare şi că tot România deţine o treime din apele geo-termale ale Europei, din care nu exploatează decît 7-8%. Mai avem şi alte