- Economic - nr. 128 / 3 Iulie, 2002 Pentru scumpirea carburantilor - pentru a 6-a oara in acest an! -, reprezentantii Ministerului Finantelor si Industriei au purtat numeroase runde de negocieri, dar nu pentru a hotari daca va creste sau nu pretul benzinei si al motorinei, ci pentru a stabili nivelul majorarilor, in final, Petrom anuntand majorarea cu 1.550 de lei a litrului de benzina. Efectul? Toate produsele alimentare si serviciile se vor majora. Producatorii de carne si de produse din carne au anuntat majorarea - de la 1 iulie - a costurilor cu doi pana la cinci la suta, brutarii, scumpiri de doi-trei la suta, iar fabricile de ulei, cu trei procente. Dar valul majorarilor de pret nu se opreste aici. Distribuitorii acestor marfuri vor creste preturile, incluzand scumpirea benzinei, patronatele din domeniu sustinand ca putem asista la cresteri intre 20 si 100 la suta la unele produse alimentare. Intrebarea este: se justifica, economic, aceste majorari? "Argumentele care au stat la baza cresterii acestor preturi nu-si regasesc obiectivitatea" - a declarat recent presedintele Confederatiei Patronatelor din Industrie, Dumitru Constantin. El a explicat ca justificarea unor scumpiri se bazeaza pe devalorizarea leului fata de dolar, care "este neadevarata", altele rezulta din compararea cu euro, iar altele pentru ca se maresc taxele, impozitele sau accizele. Intr-un cuvant, este "o mare balbaiala in justificarile oferite", a adaugat presedintele Confederatiei Patronatelor din Industrie. Oricare ar fi insa argu mentele si justificarile, un lucru este aproape cert: toate produsele, incepand cu painea si pana la alcool, se vor putea scumpi substantial, cu 15 pana la suta la suta. Lucru deloc intamplator, daca luam in calcul ca, in timp ce in tarile membre UE, costul combustibilului consumat pentru obtinerea recoltei la un hectar de teren reprezinta cel mult zece procen