•Din punct de vedere juridic, RATC se afla in plin proces de descompunere •Ce va reiesi de aici nu indica premise de rentabilizare a transportului in comun •Firmele de maxi-taxi fac o concurenta acerba autobuzelor si tramvaielor •Obedienta fostilor manageri ai Regiei a produs pagube de miliarde
In curand, Regia Autonoma de Transport in Comun din Iasi va fi supusa impartirii in doua societati comerciale complet diferite. Una dintre acestea se va ocupa cu transportul electric si va ramane in subordinea Primariei, iar cealalta se va ocupa cu transportul pe baza de carburanti. Necesitatea separarii, dupa parerea primarului Constantin Simirad, este o masura care va reduce responsabilitatea Primariei. "Nu am bani sa pastrez o firma de transport care este nerentabila. Mai bine las pe altcineva care se pricepe sa se ocupe de asta", a motivat primarul.
In prezent, la RATC lucreaza aproximativ 2.000 de salariati, din care aproximativ 500 vor fi transferati la viitoarea societate Autobuzul. Salariul mediu al unui lucrator din RATC ajunge la doua milioane si jumatate de lei, cu 40% peste salariul mediu pe economie. Noua societate va trebui sa faca fata concurentei firmelor particulare de maxi-taxi, care pana acum si-au dovedit rentabilitatea, in detrimentul transportului in comun, din ce in ce mai putin solicitat. Vehiculele RATC pierd teren in fata microbuzelor care se dovedesc mai rapide si mai convenabile, si din punct de vedere al costului.
Optimism fara temei
Optimismul afisat de Mihai Giubernea, directorul viitoarei societati de autobuze, care sustine ca va revolutiona transportul in comun prin politici manageriale nefolosite pana acum in Iasi, poate fi pus sub semnul intrebarii. Asta pentru ca, odata cu preluarea mijloacelor fixe ale Regiei aflate in descompunere, va trebui sa preia si o treime din datoriile acesteia.