- Editorial - nr. 144 / 25 Iulie, 2002 Fara indoiala, unul dintre cele mai "suferinde" capitole ale deceniului postrevolutionar romanesc este... invatamantul. Faptul ca reforma propusa si impusa de "specialistii" care se perinda pe la Ministerul de resort in ritmul clientelismului politic si (mai ales) economic este dezastruoasa se reflecta, inainte de toate, in rezultate. Dincolo de succesele unor copii olimpici, competitivi oriunde in lume - firava "floricica" a unei primaveri ce pare sa fi adunat parca toate blestemele neputinciosilor, intens mediatizata drept, vezi, draga Doamne, efect al superioritatii invatamantului postdecembrist -, realitatea este cu totul alta. Analfabetismul e in floare, invatamantul obligatoriu si-a scurtat durata, iar unii proaspat licentiati nu sunt capabili, la un banal concurs pentru a fi titularizati pe post, sa obtina nici macar jenantul 5! Ce fel de dascali vor fi acestia si cat de pregatite vor fi generatiile lor de elevi? Cum a functionat invatamantul, deci, in ultimii 12 ani ? Mai nou, la admiterea in unele facultati, cumpanesc serios media obtinuta la examenul de bacalaureat si cea generala din anii de liceu. Dincolo de lipsa de fair-play astfel lansata din start, creand avantaje absolventului cu 10 al unui liceu din comuna X, fata de cel de la Colegiul "Papiu", de pilda, se lanseaza, la nivel national, un nou sistem de "vanare", cu orice pret, a notelor mari. Sa fie clar, nimeni nu contesta calitatea unor dascali care mai exista inca si isi fac meseria cu seriozitate, abnegatie si devotament. Exista, inca, slava Domnului, si copii buni, talentati si silitori. Dar nici nu ne putem imbata cu apa rece, afirmand ca, intr-o tara in care (aproape) totul se vinde si se cumpara, peste noapte vor disparea luarea si darea de mita, santajul, traficul de influenta si altele asemenea lor. Ne ducem de rapa cu buna-stiinta a unora care pri