- Don Juan e liber sa faca ce vrea. Pentru stagiunea urmatoare, Teatrul „Maria Filotti“ din Braila isi propune spectacolul Don Juan in regia Ancai Maria Colteanu. Dupa spectacolul de la Teatrul Odeon, la care se iau bilete numai cu o inscriere prealabila pe liste, Alchimistul, regizoarea s-a gindit sa abordeze textul lui Moliére nu ca pe o comedie clasica, ci accentuindu-i latura filozofica. Nu imoralul Don Juan o intereseaza, ci redemptiunea personajului, lipsa reperelor morale la care este condamnat sa ia parte. Lectura aceasta regizoarea si-o intemeiaza pe replica personajului care ii cere tatalui sau sa-i arate omul care ar putea sa-l indrume in viata. Refuzul lui Don Juan fata de modelul paternalist, considerat nedemn de constructul moral, i s-a parut regizoarei, dintru inceput, in aceeasi masura, suspect si interesant. Mai mult, in degringolada morala a lumii, pedeapsa cu moartea ar fi un nonsens. De aceea Don Juan al Ancai Maria Colteanu nu trebuie sa moara. Trasnetul final este mai degraba o mutatie in constiinta decit extinctia personajului conceputa de autorul comic ca pedeapsa. In sprijinul noii lecturi a piesei, in care confuzia morala trece pe primul loc, sta si personajul Sganarelle. Acesta, dupa ce-i vorbise toata viata lui Don Juan despre normele bisericii, despre bine si rau, isi arata la sfirsit fata meschina, ingrijorat nu de vreun inalt principiu pe care il propovaduise, ci doar de faptul ca nu mai are cine-i plati leafa. „Atunci, se intreaba regizoarea, cine are dreptate: Don Juan, care traise toata viata ca un om liber, asumindu-si, in acelasi timp, toate faptele, sau Sganarelle, care se preocupase de normele binelui, dar dovedeste, in final, o asemenea micime?“ In aceste conditii, regizoarea isi explica mai curind „corectitudinea morala“ a servitorului prin inaptitudinea de a se face partas la placere, cel mai probabil din cauza virstei. Rolul