Mihai MANESCU
Ordine si dezordine in limbajul graficii
Editura Tehnica,
Bucuresti,
2001, 198 p., f.p.
Mihai MANESCU
Tehnici de figurare in gravura
Editura Tehnica,
Bucuresti,
2002, 184 p., f.p.
La inceputul anilor ’70, Fulchignoni lansa sintagma „civilizatie a imaginii“, care de atunci a fost atit de mult reluata, incit astazi se numara printre automatismele noastre de exprimare. Pentru ca asaltul imaginilor in societatea moderna reprezinta o realitate de neignorat, iar grafica o disciplina care produce afise publicitare, embleme sau prospecte (marci ale unei anumite civilizatii), are un rol deosebit. Tocmai din acest punct de vedere, Ordine si dezordine in limbajul graficii, teza de doctorat a profesorului Mihai Manescu, are in primul rind meritul de a completa un spatiu destul de sarac: cel al lucrarilor romanesti dedicate graficii.
In incercarea de a articula relatia dialectica dintre ordine si dezordine care guverneaza grafica, Mihai Manescu pune accent pe grafica aplicata, fara a neglija insa dimensiunea estetica a domeniului (preferinta autorului ar putea fi explicata prin experienta de redactor artistic de publicitate la Centrala Romaniafilm, dar si prin numeroasele lucrari de scenografie etc.). Ordinea si dezordinea, polii unei abordari estetice a graficii, sint prezentate ca modalitati de construire a unui discurs menit sa convinga, pentru ca, asa cum spune autorul, in grafica se lucreaza cu minimum de mijloace pentru a obtine maximum de efect. Specificitatea figurarii in grafica se datoreaza economiei de mijloace, tehnicilor caracteristice, multiplicarii, zonei de aplicativitate in extindere, formind, totodata, un limbaj special.
Chiar daca nu face intotdeauna trimiterea la vizibil, produsul grafic imprumuta de la vizual anumite trasaturi si trece printr-o sensi