- Diverse - nr. 160 / 16 August, 2002 Se stie ca presa are multi cititori, numarul acestora depasindu-l pe cel modest al cititorilor de literatura. Lingvistica demonstreaza ca exista un stil functional al limbii, publicistic. Este un stil complex, care, avandu-si trasaturi proprii, foloseste elemente si din alte stiluri: literar-artistic, stiintific-tehnic, administrativ, familiar. O cerinta a stilului publicistic este accesibilitatea. Fiindca presa oglindeste viata actuala, foloseste o serie de cuvinte noi sau sensuri noi ale unor cuvinte. In acest caz, se cere ca aceste noutati sa fie explicate, prin sinonime, prin definitii. Daca nu se face aceasta explicare, trebuie ca sensul sa fie dedus din context, ca cititorul sa nu apeleze la dictionar, mai ales ca unele cuvinte noi nici nu sunt consemnate in lucrarile lingvistice. 1.Intr-un articol de ziar, este folosit de patru ori cuvantul sulta, sulta (articulat), fiind vorba de o mostenire. Un mostenitor trebuia sa plateasca celuilalt "o sulta in valoare de…". Fiind un termen juridic, deci special, e bine sa-l explicam. Sulta, plural sulte, denumeste o suma de bani reprezentand diferenta de valoare dintre doua lucruri care se schimba intre ele ori intre valoarea partii ce i se cuvine unei persoane intr-o mostenire si valoarea lucrurilor ce i se atribuie cu ocazia impartelii. Cuvantul este un neologism adoptat din limba franceza (soulte), in care este un participiu substantivat cu feminin de la verbul vechi soudre, a plati, acesta avand ca etimon latinescul solvere, cu sensul figurat: a-si implini o datorie, a se achita de…; a elibera (de o povara). 2. In domeniul sanatatii, al bolilor, se vorbeste de medicina alternativa, constand in metode tinand de alopatie si cele naturiste. Alopatie, tratament medical constand in administrarea unor medicamente in doze care, la omul sanatos, ar declansa efecte contrare sim