Nicolae OPREA
Opera si autorul
Editura Paralela 45,
Colectia „Deschideri“,
Pitesti-Bucuresti-Brasov-
Cluj-Napoca, 2001,
192 p., 60.000 lei
Nicolae OPREA
Timpul lecturii.
Selectie de cronicar
Editura Dacia,
Colectia „Alternative“,
Cluj-Napoca, 2002,
366 p., f.p.
Cu citeva luni in urma am comentat o carte semnata de Al.Th. Ionescu, critic format in atmosfera revistei studentesti Echinox a anilor ’70, prelungita si dupa 1980, perioada in care de pe bancile filologiei clujene au iesit un numar important de comentatori, cronicari, istorici literari, ingrijitori de editii, viitori universitari ei insisi, un corp – adica – neobisnuit de numeros de exegeti de un remarcabil profesionalism. „Alungati“ de un oras – altfel – ostil tinerilor autori (fenomenul – paradoxal daca tinem cont de faptul ca Echinoxul chiar devenise una dintre emblemele literare locale, poate ca cea mai reputata – a fost adesea semnalat de catre cei in cauza), seriile de tineri critici lansati atunci au „impinzit“ tara, scriind la reviste de pretutindeni, nu numai din Ardeal, la – de pilda – Amfiteatrul bucurestean, la Argesul pitestean sau la Ramurile craiovene, reusind uneori – dar mai ales dupa 1989 – sa si intre in redactii, pina la preluarea directiei lor, ca la Cuvintul, Familia, Apostrof, Vatra, Euphorion.
Un traseu asemanator cu al lui Al.Th. Ionescu a avut Nicolae Oprea, la care ma opresc de asta-data: nascuti la distanta de citeva luni, in 1950, in Sud, in Vechiul Regat, in Teleorman cel dintii, in Olt al doilea, „echinoxisti“ in studentie, reveniti dupa absolvire mai aproape de casa, Ionescu la Curtea de Arges, Oprea la Pitesti; figuri – amindoi – mai discrete, mai putin cunoscuti decit colegii lor din promotii apropiate Stefan Borbély, Ioan Buduca, Al. Cistelecan, Gheorg