Politistii ieseni au alta parere
Timp de citiva ani, SC Termoelectrica SA si-a procurat cea mai mare parte din cantitatile de pacura prin intermediul firmelor ?Unicom Holding? si ?Unicom Tranzit?, patronate de cetateanul moldovean Constantin Iavorski. Practic, firmele lui Iavorski livrau, anual, circa 600.000 de tone de pacura din necesarul de aproape un milion de tone. Pe de alta parte, ?Unicom Holding? detine monopolul la transportul combustibililor, dupa ce a investit milioane de dolari in trei din cele patru puncte de trecere a frontierei cu fosta URSS (Galati, Dornesti si Halmeu), pentru inlocuirea vechiului sistem de transbordare pe calea ferata a marfurilor. Acesta este, de altfel, si unul dintre motivele pentru care firmele lui Iavorski au devenit furnizorii principali de pacura ai Termoelectrica pe calea ferata. Termoelectrica are contracte si cu alte firme care aduc pacura cu vaporul (cum ar fi Vitol, Galaxy sau Constant Oil - reprezentata tot de ?Unicom Holding?), insa, pentru termocentralele construite departe de Constanta, cea mai convenabila varianta de transport al combustibilului este tot pe calea ferata.
Constantin Iavorski a reintrat in atentia presei in urma anchetei politistilor ieseni care a inceput in noiembrie 2000. Totul a fost declansat in urma unei sesizari conform careia, prin Vama Cristesti, din judetul Iasi, ar fi intrat in Romania o cantitate importanta de pacura din spatiul ex-sovietic, destinata companiei CONEL, care nu avea acte de transport si provenienta in regula. Cercetarile au demarat imediat, politistii descoperind o adevarata retea de spalare de bani si contrabanda, in care se banuieste ca au fost implicati si fosti sefi din CONEL si mai multe firme din Romania si Rusia. In cazul transportului oprit la Vama Cristesti, politistii au constatat ca pretul final la care cumpara CONEL pacura era de aproape