Istorie si poveste
Tabara Internationala de Arta Contemporana, CarbonART, editia a 7-a, a avut loc intre 3-12 august 2002 in ambianta chiliilor sapate in piatra ale manastirii „Adormirea Maicii Domnului“ din apropierea comunei Tipova, judetul Orhei, Republica Moldova. Organizatorii proiectului au fost Centrul pentru Arta Contemporana din Chisinau si Art Est Alianta, iar curator – artistul plastic si vizual Igor Scerbina (Fazya). La Tipova, pe malul stincos al Nistrului (la circa 100 km nord de Chisinau), se gaseste cea mai veche manastire rupestra ortodoxa din Moldova, considerata si una dintre cele mai mari din Europa. Se spune ca aici domnitorul Moldovei Stefan cel Mare s-a cununat cu cea de-a treia sotie a sa, Maria Voichita, iar o alta legenda afirma ca printre aceste stinci Orfeu si-a petrecut ultimii ani din viata si a fost inmormintat in nisa din defileu.
Tematica editiei de anul acesta a CarbonART-ului, numita Zona de trecere, a constituit-o anomalia, „spatiul necivilizat“ bintuit de fantome, stalking, intersectarea elementelor primitive cu cele moderne, corelatia dintre legendele stravechi si arta contemporana, interactiunea dintre artist si spatiul-mediu. Comunicarea dintre acest mediu bizar si artistul plastic contemporan a favorizat dezvoltarea directiei art in nature, ca o expresie noua a artei contemporane basarabene. Important de subliniat este, de asemenea, faptul ca tabara de la Tipova a fost adresata in exclusivitate pictorilor. Dimensiunea calugarului generic al manastirii a fost proiectata, potrivit procedeului de contre-jour, asupra personalitatii artistului plastic.
Prezentind o suita de bizarerii si ciudatenii, realitatea Republicii Moldova a constituit un spatiu tocmai potrivit pentru ilustrarea unei tabere cu o asemenea tematica; altfel spus, lucrurile si-au urmat un curs firesc. Pe de alta parte, tratarea cu