Pare lesne de inteles de ce o antologie de eseuri biografice si de critica literara cu un asemenea titlu si, pe deasupra, publicata in luna aprilie a acestui an, la doar citeva luni de la moartea "Nobelului" Camilo José Cela (17 ianuarie 2002), a stirnit scandal in viata literara spaniola. Cu toate acestea, este greu de imaginat cum Francisco Umbral - autorul cartii in discutie - mai poate indigna inca un public obisnuit cu stilul articolelor sale, care se exercita intre insulta cea mai triviala si blasfemia cea mai rafinata. Caci Umbral a devenit un profesionist al pamfletului si al scandalului. Rolul sau de etern cirtitor este atit de cunoscut in Peninsula, incit a ajuns sa fie parodiat in talkshow-urile de larga audienta.
Gen literar-jurnalistic hibrid, pamfletul se afla la hotarul dintre fictiune si non fictiune. Afirmatiile emise sub umbrela acestui gen pot fi apreciate de cititor cu distanta estetica, recunoscindu-i-se autorului ingeniozitatea in alegerea formulelor satirice, dexteritatea in exercitiul retoric al caricaturizarii. in acelasi timp, comentariile pamfletare pot fi luate in serios, considerate jignitoare si utilizate, eventual, ca probe intr-un proces de calomnie. "Rautatile" ce se spun despre galonatul scriitor spaniol in Cela: un cadavru de lux se pot inscrie, daca optam pentru o lectura in cheie etica, intr-un spectru destul de larg, ce s-ar intinde de la intepatura amicala - intre doi maestri ai verbului coroziv -, pina la injurie. Umbral sustine, bunaoara, ca Cela i-ar fi furat ideea unui eseu despre injuraturi, scriind Dictionarul secret. Ni se mai spune ca omul care avea sa fie innobilat de Regele Spaniei cu rangul de Marchiz de Iria Fla-via profita fara scrupule de pe urma prietenilor sai bancheri (ceea ce nu e neaparat un lucru condamnabil), pentru a-si realiza proiectele literare si a-si satisface capriciile, fara a obisn