- Editorial - nr. 191 / 28 Septembrie, 2002 Recent, in atentia Guvernului Romaniei au stat doua fenomene sociale extrem de grave si periculoase pentru viitorul natiunii: divortul si celibatul. Se recunoaste oficial ca numarul tot mai mare al familiilor divortate in ultimii ani, cat si cel al tinerilor care ocolesc casatoria, alaturi de emigrare, au contribuit din plin la o scadere alarmanta a populatiei, dovada ultimul recensamant. Cauzele care au provocat aceste fenomene, straine mentalitatii romanilor, sunt cunoscute. S-a scris frecvent in presa, s-a comentat la radio si TV, dar, fiindca ne aflam in plin anotimp al nuntilor, merita sa ne reamintim de nunta romaneasca de altadata. Potrivit invataturii Bisericii Nationale, nunta (cununia sau casatoria) reprezinta o Sfanta Taina, prin care un barbat si o femeie, care s-au hotarat de bunavoie sa traiasca impreuna toata viata si declara aceasta in fata preotului, primesc de la Dumnezeu, prin binecuvantarea Bisericii, harul ce sfinteste legatura dintre ei si le da puterea duhovniceasca de a intemeia o familie crestineasca. Casatoria a fost asezata de Dumnezeu inca de la inceputul omenirii, in rai. Pe Adam si Eva, Dumnezeu i-a binecuvantat si le-a zis "Cresteti si va inmultiti: umpleti pamantul si-l stapaniti!" (Facere 1,28), intemeind casatoria si pe mai departe (Facere 2,24). Iar Mantuitorul a sfintit casatoria si a ridicat-o la treapta de Sfanta Taina, dupa invierea Sa. Mantuitorul a randuit casatoria numai intre un singur barbat si o singura femeie, neingaduind despartirea lor sau divortul decat pentru motive foarte grele. Nunta, fiind unire sfanta, inchipuieste unirea dintre Hristos si Biserica. Sfantul Apostol Pavel spune despre nunta: "Taina aceasta este mare". (Efeseni 5,32). Mai spune invatatura Bisericii Ortodoxe ca cei care voiesc sa se casatoreasca trebuie sa fie perfect constienti ca urmeaza sa inche