Azi, 13 octombrie, fiind duminică şi o vreme friguroasă şi sumbră, mă joc, la calculator fireşte, de-a ipotezele, un joc gratuit căci, pînă la apariţia celor 2000 de "caractere" în Dilema, s-ar putea (ba chiar e aproape cert) să mă fac de rîs cu ipotezele, fiindcă se va stabili adevărul, cu probe infailibile, iar jocul să se dovedească inutil. (Dar care joc autentic nu este inutil şi gratuit?) Un perete exterior al Teatrului Evreiesc de Stat din Bucureşti (de fapt, doi) a fost acoperit cu inscripţii naziste (zvastica, lozinca de la intrarea lagărelor: ARBEIT MACHT FREI, numele lui Adolf Eichman - cu un n, cu doi n? - dar s-a spus că totul era scris corect, iar eu nu ştiu dacă se scrie corect cu un n sau cu doi!). S-a declanşat o anchetă, dar s-a emis din capul locului varianta că ar fi inscripţionat de către un sau nişte copii. Părea o joacă de copil, dar de unde să fie instruit copilul să scrie tocmai pe Teatrul Evreiesc? Un copil nazist, azi? Un copil antisemit, azi? Ce ştiu copiii de azi despre nazişti, despre evrei? Şi de ce era atît de corect scris? - se întrebau emiţătorii ipotezei. Asta e mai uşor de imaginat. Limba germană se învaţă la şcoală, ba chiar există o şcoală germană în Bucureşti. Dar dacă a fost scris de către reprezentantul unei
mişcări extremiste? Dacă a scris cineva care se opune intrării în NATO sau UE? Am văzut prin 1990 la Chemnitz (cu t, fără t?), fost Karlmarxstadt, nişte inscripţii mai ale dracului, în plin centrul oraşului, pe statui de marmoră, am semnat un protest împreună cu membrii unei reuniuni europene, dar lozincile fasciste din diverse oraşe nemţeşti nu au împiedicat Germania să intre în NATO şi UE. Or fi opozanţii (puţini, desigur) din România mai proşti decît cei din Occident? Cine să fi mîzgălit inutil pereţii unei instituţii de artă? Şi cazul autorului unor crime în serie din capitala SUA, încă nedescoperit? Dar d