Sezonul ar fi trebuit sa se incheie cu un concurs de wind-surfing: una din cele citeva aproape-traditii-locale ale acelui loc de cultura foarte special(a) care este Vama Veche. Ceva n–a mers sau nu am observat noi, dar se pare ca n–a mai avut loc. Pentru a nu lasa sezonul neincheiat, o alta initiativa a tinut sa puncteze echinoctiul cu un eveniment de alt fel: o expozitie de fotografie care insoteste lansarea unui remarcabil album de arta*. In ciuda locului impropriu, expozitia s-a bucurat de un public restrins dar avizat, international si reprezentativ pentru localitate. Ritualul vernisajului a fost absolvit cu o seriozitate de capitala artistica: discursuri de prezentare a lucrarilor si a albumului, vodca, piscot si aplauze. Naluci de nisip: Benjamin Zilberman si Nicu Ilfoveanu.
Rodul atentiei de-o vara: si o intilnire improbabila.
Benjamin Zilberman, cetatean mondial nascut in Romania, unde revine adesea. Plecat de aici la 10 ani, e pictor (expozitii la Paris, Tel Aviv, Berlin, Frankfurt, printre altele), galerist (Berlin si Tel Aviv), profesor (preda teoria culorii si pictura) si, ad-hoc, fotograf. Anul acesta s-a asezat la Vama Veche unde, ne spune, a incercat sa traduca in fotografie valente plastice ale picturii. „Am fost atent la metamorfozele luminii de-a lungul zilei, de-a lungul verii, am utilizat lumina naturala in locul culorii de ulei“, adauga.
Nicu Ilfoveanu, a carui internationalizare abia incepe (cu o bursa la Accademia di Romania de la Roma), insoteste, ca fotograf si (ad-hoc) designer de carte, opera lui Sorin Ilfoveanu. Albumul e surprinzator si pentru ca nu profesionalismul (fiul artistului e, de fapt, asistent la Universitatea de Arta, sectia foto-video), ci atentia si perseverenta care beneficiaza de experienta fotografului explica, in lipsa reperelor bibliografice din zona designului editorial, o reusita (tipo)grafica