Mi-am imaginat întot-deauna paradisul ca o bibliotecă, nu ca o grădină, spunea scriitorul argentinian Borges într-un interviu acordat lui Alastair Reid. Cunoscuta editură clujeană Dacia, cu începere din 2000, a lansat o nouă colecţie: Dacia Educaţional, în seria "Bibliografie şcolară", prin urmare este vorba de monografii sau de "Biografia unei capodopere", de analize critice ale unor opere clasice studiate în liceu. În 2002 au apărut în cadrul acestei colecţii coordonate de criticul Ion Simuţ, patru cărţi despre cărţi, patru numere (12, 13, 14 şi 15). Analiştii operelor consacrate sunt critici literari cu experienţă didactică, profesori universitari din diferite centre culturale româneşti cum sunt Iaşi, Craiova ori Baia Mare: Şerban Cioculescu, Constantin Ciopraga, Al. Săndulescu ş.c.l. Cel care parcurge aceste biografii, duce o muncă de re-cunoaştere dar şi de moşire a ideilor, apelează la maieutica socratică pentru că poartă o discuţie strânsă cu şi fără intermediar, o discuţie dublă, cu un critic şi cu o capodoperă. Au loc reconfigurări şi reconfirmări, benefice sau nu pentru literatura română, inevitabile şi necesare.
Profesor la Facultatea de Litere a Universităţii de Nord din Baia Mare, doctor în filologie din 1996, colaborator la Tribuna, România literară, Contemporanul cât şi la publicaţii literare din afară, Gh. Glodeanu a scris destul de mult despre proza lui Mircea Eliade, interesat de fantasticul şi de imaginarul de aici, proeminente la autorul Romanului adolescentului miop, al lui Maitreyi ori al Nopţii de Sânziene. De fapt, toate monografiile incluse în colecţia Dacia Educaţional urmează aproximativ acelaşi mod de abordare analitică a scrierilor literare apărute în manuale şi cartea domnului Gh. Glodeanu nu este o excepţie din acest punct de vedere. Se vorbeşte despre operă în general, demersul critic se continuă cu o imersiune în o