- Cultural - nr. 201 / 14 Octombrie, 2002 Dar controverse au existat si in privinta timpului cand s-a nascut balada. Astfel, daca Nicolae Iorga crede ca ea este opera unui singur creator, datorandu-se unui fapt real de transhumanta petre cut in Moldova, in sec. XVIII, in schimb, Ovid Densusianu ii fixeaza geneza cu trei-patru veacuri in urma, in zona Vrancei, avand drept cauza dusmania economica dintre ciobani. Analizand episodul mioarei nazdravane, ca si cel al mortii alegorice a pastorului, Densusianu vede in Miorita atasamentul profund al romanului pentru natura, sentiment considerat ca reminis centa pagana, datand dinaintea crestinismului. Cat priveste episodul maicii batrane, care isi cauta cu disperare fiul, in arhitectura operei, el s-ar constitui, sustine criticul, intr-o "trecere improvizata de o legatura cautata" (O. Densusianu, Viata pastoreasca in poezia noastra populara, Bucuresti, 1966, p. 133). Criticul si istoricul literar D. Caracostea considera ca punct de plecare in cercetarea genezei Mioritei testamentul pastorului, sustinand ca acest episod se gaseste si la aromani, dar sub forma unui cantec liric, de unde trage concluzia ca acest "cantec"este anterior despartirii noastre dialec tale. In privinta episodului maicii batrane, el recunoaste ca aceasta "felie" n-a apartinut inceputurilor baladei, fiind introdusa ulterior, probabil de Alecsandri, ca motiv tranzitoriu, spre a-i mari poemului tensiunea dramatica. La randul sau, A.Fochi, in monumentala sa lucrare _ Miorita: tipologie, circulatie, geneza, texte (Bucuresti, Ed.Academiei, 1964) este si el de parere ca "acest element stravechi, impreuna cu altele si mai vechi, au intrat in balada abia cand piesa folclorica a facut saltul de la liric la epic" (Op. cit. p. 533) Tot el afirma ca tema mortii pastorului, bazata pe ritualul mortii postume, des i mai veche, a fost insa cooptata in balada cu mult du