David I. KERTZER
Ritual, politica si putere
Editura Univers,
Colectia „Studii“, Bucuresti,
2002, 244 p., f.p.
„Ancesteatralizarea“ – cum numeste Jacques Atlan ritualizarea ca forma de rezolvare a conflictelor in lumea animala – si simbolizarea reprezinta forma contractului individului cu societatea. „La – Loi – du – Nom – du – Père“, laconiana, dincoace de care nu exista decit haosul prim al nesemnificativitatii. Pentru ca intreaga societate umana este un sistem de simboluri si semnificatii care dubleaza o realitate al carei „in sine“ este intotdeaua inaccesibil, politica – activitate care organizeaza si manipuleaza un sistem de semnificatii – nu se poate defini decit in termenii simbolului, ritualului si mitului.
Ritual, politica si putere, studiul profesorului american David I. Kertzer, isi propune sa urmareasca aspectele pe care le imbraca ritualul si mistificarea in viata politica, cu exemplificari diverse din toate perioadele istorice si colturile lumii, si sa demonteze inca o data „mitul“ rationalist al politicii ca activitate rationala de control al realitatii.
Caracteristicile esentiale ale ritualului: condensarea, plurivocitatea si ambiguitatea (pp. 24-25) ii confera acestuia energia inconstienta si „reactia afectiva puternica la simbolurile potente vehiculate de politicieni“. Fiind „nonverbale“, ritualurile „nu au antonime, nu provoaca reactii“ (p. 27), sint o modalitate de „armonizare a vointelor“, ajuta la mentinerea status quo-ului si la delimitarea detinatorilor puterii. Sint un mijloc esential de legitimizare, facind posibila „asocierea unei imagini anume despre univers cu un puternic atasament emotional fata de acea imagine“ (p. 53), „transforma obligatoriul in dezirabil“ (V. Turner, cit. p. 54), constituie „o supapa de siguranta“, consumarea unor frustrari si energii care ar submina ord