O frumoasă tradiţie, căreia i s-a pus capăt sub comunism, dar care nu a fost reluată după 1989, este aceea a lecţiilor de deschidere în învăţământul universitar. La 8 februarie 1942, deci în plină stare de război şi parcă în pofida acesteia, profesorul Dan Barbilian îşi ţinea, la Facultatea de Ştiinţe a Universităţii din Bucureşti, lecţia de deschidere consacrată problemelor generale ale axiomaticii. A fost o adevărată piatră de hotar, marcând trecerea de la ştiinţa clasică la cea modernă. Una dintre consecinţele acestei lecţii a fost o corespondenţă, pe tot parcursul anului 1942, între Dan Barbilian şi Simion Stoilow, un memorabil schimb de idei, care arată cu câtă incandescenţă îşi pot trăi căutările oamenii de ştiinţă autentici. (Am reprodus o parte a scrisorilor lui Barbilian către Stoilow în cartea "Simion Stoilow", publicată în colaborare cu Cabiria Andreian Cazacu, la Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1983). De numele lui Stoilow se leagă o altă lecţie de deschidere care a rămas în istoria ştiinţei şi învăţământului nostru universitar, aceea ţinută la 26 aprilie 1923 la Universitatea din Cernăuţi: "Privire generală asupra dezvoltării şi metodelor marilor teorii ale analizei matematice" (reprodusă şi ea în volumul menţionat). Stoilow avertiza asupra faptului că universitatea nu se poate limita la pregătirea unor practicieni de diferite specialităţi, perspectiva ei trebuie să fie mai amplă, să includă formarea unor oameni de cultură care se dedică cercetării şi creaţiei intelectuale, într-un orizont fără margini. Multe dintre minţile cele mai înzestrate ale intelectualităţii româneşti se orientau atunci spre Cernăuţi, a cărui Universitate atinsese, sub regimul imperial, un nivel foarte ridicat şi acest nivel trebuia menţinut.
în numărul 6, anul IX, iunie 1942, Revista Fundaţiilor Regale publica lecţia de deschidere la cursul de analiză su