Peştele lui Brâncuşi
Sîntem în 1930
& peşte, pasăre şi broască ţestoasă
au ocupat scena
explicîndu-l pe Constantin
lumii:
am părăsit România ca o broască ţestoasă
cu un butoi apocrif
în spate plin cu lucrări
de student & am ajuns la Paris
în noaptea cînd se mai ţinea
o mare petrecere la Picabia;
am zburat ca o pasăre în noul secol
al avioanelor şi comerţului
transatlantic; americanii
voiau să înţeleagă zborul
pentru care erau născuţi,
voiau să-i ştie arta;
dar dintre toate cel mai mult am iubit
liniştea sonoră
a trupurilor întunecate
de femei din secolul nou
cărora nu le era frică să înoate
cu mine în întuneric şi ieşeau la suprafaţă
doar din cînd în cînd să ia o gură
de brandy sau şampanie
& care iubeau secretul
abstractizării acelui amestec
de obiecte care încurcau totul
în calea cubiştilor & erau şi mai rău
făcute de suprarealişti
cu mania lor pentru măsuri
& reclame; Mina Loy
care a fost lovită de puritatea kinestetică
a păsării mele de bronz
& Nancy Cunard ale cărei legendare vapoare
nu erau decît un legendar peşte & Peggy, Peggy,
fireşte, Peggy & înotam înainte
şi după faimoasele mele sarmale
în transparenţa metafizică
a anului 1930:
de atunci fiecare an & fiecare decadă
sînt pasăre ţestoasă, pasăre sau peşte;
în 1989 pasărea mea s-a înălţat din nou la cer
& apoi s-a născut în chinuri broasca ţe