Titlul face aluzie la comunicarea "Sărăcie şi glamour la Chişinău", pe care Vladimir Bulat trebuia s-o susţină în cadrul simpozionului Synthetic Light: O abordare critică a fenomenului publicitar (organizat de Fundaţia IDEA la Cluj, 11-12 octombrie a.c.); eram foarte curios să aflu cum mai stau moldovenii cu "glamourul", avînd în vedere că pe la Bucureşti nu dai de el... În plus, titlul lui Bulat mă trimitea la meseriaşele romane semnate, pe vremuri, de tandemul Corbul & Burada - Cenuşă şi orhidee la New York, Moarte şi portocale la Palermo... Dar V.B. n-a mai ajuns la Cluj (ca, de altfel, nici prof. Sorin Alexandrescu, cu a nu-se-mai-ştie-cîta prezentare a CESI-ului), aşa că m-am gîndit să preiau eu ideea titlului:)
Mai întîi: care-i treaba cu "mititeii"? N-au fost un subiect al simpozionului (nu, nici măcar al meselor oferite de organizatori), dar ar fi putut fi: la doi paşi de Muzeul Naţional de Artă (unde s-a ţinut Synthetic Light-ul), la Galeria Ataş, tocmai avea loc expoziţia artistului Cristian Rusu Micographia (curator: Mihai Pop). Nici Micographia nu era despre mititei; era, însă, cu mititei... Expoziţia lui Rusu (care ar trebui adusă urgent la Bucureşti: succes garantat!), mai precis tehnica "mititeirii" (publicitată de artist sub denumirea pompos-ironică "The Authentic Romanian Engraving Method Developed by Cristian Rusu since 2002") a pornit dintr-o întîmplare; aşteptîndu-şi prietenii la o cină, cu "tradiţionalii" mici aşteptîndu-şi friptul sfîrşit pe un fund din (tradiţionalul) lemn de stejar, Rusu a observat că aceştia au lăsat urme care nu se şterg prin spălare... Aşa că s-a gîndit să "picteze" cu mititei, turnînd pasta de mici în şabloane - şi aici vine clenciul întregii poveşti - înfăţişînd logourile culturale ale lumii (post)moderne: Marilyna warholiană, Gioconda, Mickey Mouse, David, Einstein scoţînd limba, "broscuţa" Volkswagen, Micros