La finele lunii septembrie a avut loc la Torino un eveniment cu totul special, intr-un anumit sens multicultural, care nu tine numai de domeniul picturii, ci si de cel al marilor proiecte urbanistice arhitecturale ale timpului nostru, o intilnire mondena la cel mai inalt grad, de la care nu a lipsit nici presedintele Italiei, Carlo Azeglio Ciampi: inaugurarea Pinacotecii Giovanni e Marella Agnelli, amplasata intr-unul din spatiile restaurate ale fostei fabrici FIAT, stabiliment cunoscut sub numele de Lingotto. Numele citate desemneza, desigur, familia proprietara a faimoasei firme de masini, rafinati iubitori de arta, care au oferit in dar orasului lor 25 de tablouri din propria colectie.
În primul rind, cum s-ar putea caracteriza astazi imensa structura arhitectonica Lingotto, fostul sediu FIAT?
Ce se credea la inceputul secolului? Înca din anii ’20, cind a fost construit, complexului Lingotto i s-a recunoscut vocatia marcat inovatoare, literalmente futurista. Reprezentantii curentului marinettian au vazut in Torino „primul laborator de arhitectura moderna“, iar Marinetti insusi afirma intr-un articol din 1925 ca „Lingotto este cea mai mare capodopera arhitecturala citadina din Italia“. Ce vremuri! Fostul stabiliment a ramas acelasi ca dimensiuni, insa i s-a gasit o multime de alte functionalitati, supunindu-se unor noi conceptii arhitectonice, in pas cu ultimele noutati in materie de design. Fosta fabrica a cedat presiunilor epocii, gazduind astazi intilniri, schimburi si initiative culturale. Sint aproape neschimbate, desi au fost restaurate in anii ’90, rampa de sud, pista de incercare a masinilor si rampa de nord, care permite acum intrarea in monumentala galerie comerciala, cu zeci de magazine, terase, mici gradini ornamentale si spre Clinica Stomatologica a Universitatii din Torino, prestigios centru de cercetare, de tratament si de invatamint uni