Fredric Jameson este considerat cel mai insemnat critic marxist american, pozitie consolidata inca din 1971, o data cu aparitia studiului Marxism and Form, in care-si exprima optiunea pentru o interpretare dialectica a literaturii, de natura sa detecteze contradictiile pe care societatea le reprima cu ajutorul ideologiei. Zece ani mai tirziu, in 1981, volumul The Political Unconscious prezinta o asemenea teorie in actiune si face din Fredric Jameson unul dintre numele cel mai des citate in critica literara contemporana. Cartile ulterioare il infatiseaza pe criticul literar tot mai preocupat de teoria culturala: peste doua decenii de reflectii foarte productive asupra peisajului postmodern, cind „textele“ comentate de el sint filme, tablouri, cladiri, tendinte in arhitectura etc., toate contribuind la conturarea unei teorii comprehensive a dimensiunilor culturale, psihologice, socio-economice si geopolitice ale postmodernitatii.
Dintre cartile publicate in acesti ani: Postmodernism and Cultural Theories (1987), The Ideology of Theory (1988), Signatures of the Visible (1990), Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism (1990) – carte distinsa cu premiul „James Russell Lowell“, MLA, The Geopolitical Aesthetic, or, Cinema and Space in the World System (1992), Seeds of Time (1994), The Cultural Turn (1998). Din 1985 Fredric Jameson este William A. Lane Professor of Comparative Literature, director al Programului de literatura si al Centrului de teorie critica de la Duke University, Durham, North Carolina.
Logica globalizarii
Intr-o carte de-acum clasica, considerind postmodernismul „dominanta culturala a capitalismului tirziu“, analizati prezentul din perspectiva istorica si ca pe un concept cultural in relatie cu dezvoltarea capitalului. In ce fel este postmodernismul o logica culturala si cum poate fi el logica cultura