Orice text al lui Milorad Pavic pare un palimpsest pe care încă se ghicesc straturile textelor sale anterioare, deşi fiecare carte a sa are o altă formă narativă.
În romanul Partea lăuntrică a vîntului sau romanul despre Hero şi Leandru (din care publicăm în aceste pagini un fragment, în aşteptarea cărţii ce întîrzie - de ce? - să apară la Editura Paralela 45), cele două personaje eponime, deşi au o acută conştiinţă literară, ies din tiparul legendei antice greceşti fără însă a-şi nega imaginea arhetipală. Fiecare din ele îşi are propria povestire care o cuprinde şi pe a celuilalt, ajungîndu-se astfel la povestirea unei povestiri.
Scriitorul sîrb resacralizează acest poem liric pe care îl transpune în epic printr-o tehnică iniţiatică, apelînd la intertextualitate. Cele două personaje complementare şi predestinate îşi urmăresc destinul dincolo de experienţa temporală, trăindu-şi "mitul" într-o realitate istoric-mitică.
Romancierul tasmanian
Richard Flanagan este unul din romancierii favoriţi ai australienilor. Născut în 1961 în Tasmania, într-o familie de origine irlandeză, el este stră-strănepot de ocnaş, ca mulţi dintre compatrioţii săi. Cel de al treilea roman semnat de Richard Flanagan, Gould's Book of Fish, apărut în Australia în octombrie 2001, şi în vara 2002 - în SUA şi Anglia (la Ed. Atlantic Books), a fost distins cu Premiul Commonwealth, ce recompensează cea mai bună carte publicată în ţările fostului Imperiu britanic. Reînnodînd tradiţia literaturii penitenciare, în vîna celebrului Papillon de Henri Charrière, romanul relatează viaţa picarescă a deţinutului William Buelow Gould, un hoţ şi escroc din sec. al XIX-lea, condamnat la 49 de ani de închisoare pe o insulă-penitenciar din Tasmania. Peştii pe care Gould îi pictează în mod obsesiv devin figuri emblematice ale visurilor şi angoaselor sale se