Ca şi Saint Valentine's Day, Halloween-ul a fost preluat şi de promotorii consumului neaoşi. Nu pe scară foarte largă, dar firesc şi tot mai extins. Evident, cei care sărbătoresc Halloween-ul, pe 31 octombrie, sînt magazinele şi pub-urile, fast-food-urile. În Unirea, de pildă, era, cu mult timp înainte, un anunţ cu "Balul vampirilor", iar decoraţiunile cu dovleci şi fantome nu lipseau. La fel, la Mall, fantome de toate dimensiunile pluteau, simpatic, în zona artezienei. La Mc Donald's, decoraţiunile erau stil filmele lui Disney, menite să te sperie doar plăcut, familiar: dovleci drăguţi, aurii, pînze de păianjen gen barba lui moş Crăciun, usturoi să alunge vampirii. Magazinul Bruno, specializat, în general, în gadget-uri, este, de obicei (adică de anul trecut încoace) spiritul Halloweenul-ui: acolo, doritorii, şi în special copiii, pot găsi costume înfiorătoare. Copiii sînt interesaţi, mai cu seamă, pentru că grădiniţele şi şcolile particulare sînt cosmopolite, şi adoptă cu plăcere sărbătorile occidentale, fără seria de dezbateri morale de care au nevoie adulţii pentru a îmbrăţişa festivităţile împrumutate. La Bruno se găsesc costume cu multe probleme morale şi religioase: de fantomă, de drac, de vampir. Hiperrealismul unora dintre ele poate da o notă cu adevărat horror, mai ales pentru părinţii impresionabili şi uşor de zăpăcit cu filozofii ieftine, aparente: există, acolo, o mască de Dracula înfiorătoare. Materialul din care este făcută e un cauciuc despre care ai senzaţia că ţi se lipeşte pe figură, ca un al doilea scalp. Asociată cu coasa,
de plastic, cu o grupare în relief de scheleţi pe ea, imaginea de ansamblu este terifiantă şi provocatoare (în sens existenţial). Din fericire, copiii nu realizează toate conotaţiile kitsch-ului acru, şi se bucură doar de efectele tari. La grădiniţa copilului meu, patru puşti din ambele grupe au fost Dracula: popul