Sapte premiere la TNB
?Stagiunea a inceput cu niste festivaluri in teatrele din tara, cu conferinte de presa, cu emisiuni si declaratii, cu toate preludiile necesare marii festivitati: se anunta programul artistic, se dezvaluie numele bucatarilor celebri care vor pregati bucatele, se spune ca s-au spalat fetele de masa si s-au frecat tacimurile, dar deocamdata precumpaneste senzatia ca nunta se da la un snack-bar, unde in inghesuiala s-au amestecat si nepoftitii, in timp ce serbarea e in alta parte. Vreau sa spun ca directorii institutiilor de spectacol vind intr-un mod agresiv ?marfa?, ceea ce poate fi eficient pe termen scurt, dar diminueaza credibilitatea pe termen mediu.
Teatrul National a inceput cu sapte premiere, o impresionanta avalansa de nume, vechi si noi, actori si regizori, combinatii inedite si retete verificate. Nu pot spune ce s-a ales intr-adevar din toata ofensiva, se spune ca rusii de la National nu au fost de calitatea rusului de la Bulandra (?Unchiul Vanea? din stagiunea trecuta), se mai spun tot felul de lucruri, greu de verificat, atita timp cit TNB a decis sa testeze dragostea pentru teatru a unor cronicari, punindu-i sa plateasca biletele. Experienta de la Banca Internationala a Religiilor l-a invatat probabil pe energicul manager al Nationalului ca orice iubire are pretul ei. Oricum, din ceea ce am vazut, ?Noaptea furtunoasa? montata de Felix Alexa este un frumos si subtil exercitiu de stil pe tema data, potentat de actorii care joaca voios incrincenarea. Si Teatrul de Comedie a inceput in forta, cu un asalt cantitativ, ?Saptamina Malaele?: a fost bine si placut, dar un omagiu de un asemenea tip pare ca fixeaza, in timp ce viata artistica a lui Malaele este, sau am vrea noi sa fie, inca plina de surprize. Saptamina s-a incheiat cu ?Tara lui Abuliu?, un text inteligent al inteleptului dramaturg D. Solomon: dramatur