Consumatorii incurajeaza comercializarea marfurilor slabe calitativ
Rafturile magazinelor constantene gem de recipiente din plastic, la doi litri, continand vin cu denumiri pretentioase, cum ar fi Galbena de Odobesti, Tamaioasa de Bohotin sau Feteasca Regala * Aceste soiuri fac parte din vinurile cu denumire de origine controlata si trepte de calitate, produse pe areale restranse * Cumparatorii nu reclama produsele slabe calitativ la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului, multumiti fiind de pretul scazut al acestora Din punctul de vedere al consumului de bauturi alcoolice, pana in 1990, Romania era o tara a vinului. In ultima decada, insa, acest produs a pierdut in permanenta teren, in favoarea berii si a bauturilor spirtoase. Astfel, intr-o perioada relativ scurta de timp, romanul a devenit un consumator fervent de bere. Acest lucru se datoreaza dezvoltarii explozive a fabricilor de profil, investitiilor realizate in aceasta industrie, campaniilor publicitare foarte agresive si, mai ales, ofertei tot mai bogate, ieftine si de buna calitate. Pentru constanteni, sezonul estival in care se organizeaza festivaluri ale berii a constituit un motiv in plus pentru reorientarea consumului. In schimb, piata vinului a ramas la un nivel destul de primitiv, deoarece in ultimii 30 ani nu s-a mai investit in vinificatie, iar consumatorul, din lipsa de bani, s-a indreptat spre bauturile tari: in loc sa cheltuiasca 40.000 lei pe o sticla cu vin, prefera una de votca la pretul de 15.000 lei. La aceste cauze care au dus la stagnarea si chiar la regresul pietei se adauga scepticismul cunoscatorilor in ceea ce priveste continutul real al unei sticle de vin cumparate din magazin. In Constanta, rafturile magazinelor de cartier sunt pline de sticle de doi litri cu etichete de vinuri cu denumiri pretentioase de soiuri si podgorii cunoscute. Faptul ca aceste vinuri sunt