Personajele lui Nedelciu tin de o zodie a simetriei; unele dintre ele isi fac un obicei sau doresc pur si simplu sa iasa din casa la ora cinci. Gina-Felina, actrita binisor nimfomana din Tratament fabulatoriu, are un gind semnificativ: „i-ar fi placut sa se spuna despre ea ca «a iesit la ora 5»“. Expusa pe larg, poetica respectivului gest naratorial se afla in Zodia scafandrului, unde Diogene Sava iese in statia de tramvai la ora 5… dimineata; Dio, cognomenul personajului, are in vedere performantele erotice ale lui Diogene, faimoase din vremea liceului. „Profesoara Marta P. iesi din scoala pe la ora 5“, incepe Povestea povestilor gen. ’80. Nu sint intimplatoare aceste iesiri la orele cinci, ele aflindu-se intotdeauna in legatura cu performarile sexuale ale personajelor. Personaje tipice in imprejurari tipice?
Ceaiul de la ora cinci este un obicei monden sesizat inca de Caragiale, scriitor atras (si) de sociologia high-life-ului; cu ajutorul unui narator cu mare slabiciune pentru la causerie din cercurile mondains, luam parte, in Five o’clock, la parodierea si dizgatierea unor forme fara fond. Ceaiul de la cinci ceasuri e doar un pretext pentru punerea in scena a unor false marchize sau contese. Demn de notat e serviciul de ceai al gazdei, „de argint cu coroana de conte deasupra monogramei“. Intregul tabiet nu ar avea nici o conotatie ironica in prezenta unor personaje de extractie, roturier marturisindu-se si povestitorul, impresia lui finala fiind ca „s-a fript cu ceaiul“ – in sensul concret in text, replica purtatoare insa si de noi informatii despre inconstientul nefericitului narator.
Sub auspicii de asemenea moderne se desfasoara mica lume alcatuita in cea mai mare parte din boier(nas)i a Bietului Ioanide; ceaiul de la Saferian, neobosit negustor, aduce in scena personaje fojgaitoare, preocupate mai mult sau mai putin de genealogii. Io