Dintr-un lot de fotografii facute la Ateneul Roman, in ziua lansarii volumelor retrospective ale fostului Presedinte, dl Emil Constantinescu, pusesem deoparte instantaneul cu profesorul Iancu Fischer, ca sa i-l ofer indata ce procuram cartea de care s-a aratat interesat in cele citeva cuvinte schimbate impreuna la incheierea festivitatii. Cine ar fi banuit ca scurtul dialog si stringerea de mina, in treacat, urmau sa fie ultimele? Emeritul filolog clasicist a incheiat buimacitor de brusc socotelile cu lumea noastra.
Acum privesc imaginea devenita deodata document si, in memorie, prind viata secvente ale unui film desfasurat pe o distanta apreciabila. Un moment relevant dateaza inca din 1957. I. Fischer inaugura seria editiilor critice puse la cale in redactia de valorificare a tezaurului literar clasic, din cadrul ESPLA. Proiectul era ambitios, am luat parte la infiriparea lui, pina a ma desparti de initiatori (Silvian Iosifescu, Milo Petroveanu, dna Busulenga, Ion Roman, Andrei Rusu, Al. Sandulescu), prin transfer la Viata Romaneasca.
Se vroia, cumva pe tacutelea, reluarea traditiei de exigent discernamint si maxima acribie de la Editura Fundatiilor Regale, sub al carui patronaj au aparut, pe rind, in conditii impecabile, opere de B.P. Hasdeu (ingrijitor Mircea Eliade), Ion Heliade-Radulescu (Dimitrie Popovici), Creanga (G.T. Kirileanu), Odobescu (Scarlat Struteanu), Macedonski (Tudor Vianu), pe coordonate jalonate initial de Paul Zarifopol (Caragiale) sau Perpessicius (Eminescu). Legarea firului cu asemenea modele de scrupul profesional o infaptuia I. Fischer, pregatind pentru tipar integrala productiei poetice lasate mostenire de Gr. Alexandrescu. A fost o adevarata sarbatoare aparitia volumului, prin luxuriantul sau aport de variante, note si aport bibliografic. Adunarea intregului material, confruntarile obligatorii intre versiuni diferite pe